<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=773525487348219&ev=PageView&noscript=1"/>
Rekomendacja Zakładu Żywienia i Suplementacji Akademii Wychowania Firycznego
Czytelnia

Witamina C

Obok witaminy E, zaliczana jest do kluczowych antyoksydantów chroniących ustrój przed szkodliwymi następstwami działania reaktywnych form tlenu.

W ostatnich latach pojawiło się wiele doniesień na temat roli witaminy C w profilaktyce chorób układu krążenia i nowotworów, wspomaganiu systemu odpornościowego, w leczeniu zaćmy, bezpłodności czy chronicznych schorzeń układu oddechowego. W większości przypadków związane jest to przede wszystkim z rolą antyoksydacyjną witaminy C.

Zapewnienie odpowiedniej podaży witaminy C jest szczególnie ważne w przypadku intensywnie trenujących sportowców. Kwas askorbinowy aktywnie wspomaga obciążony organizm w procesie neutralizacji wolnych rodników, hamuje uszkodzenia lipidów błon komórkowych, utlenianie hemoglobiny, bierze udział w detoksykacji substancji zanieczyszczających powietrze, neutralizuje niebezpieczne cząstki chemiczne wzbudzane przez system odpornościowy. Pomimo że zalecenia odnośnie dawek witaminy C u sportowców są dość rozbieżne, nie ma wątpliwości, że podaż tego składnika przy dużym obciążeniu fizycznym powinna być zwiększona. Jak podają źródła, zalecana podaż tej witaminy u sportowców powinna wahać się na poziomie 300-500mg.

autor: dr Dariusz Szukała

źródło: fitdietetyk.pl

Przeczytaj inne porady z tej kategorii

Koenzym Q10

Zaliczany jest do substancji fizjologicznie aktywnych określanych mianem czynników witaminopodobnych.

czytaj więcej

Czy suplementy są bezpieczne dla zdrowia?

Suplementy dopuszczone do obrotu handlowego są na ogół bezpieczne dla zdrowia. Skutki uboczne mogą pojawiać się w wyniku ich przedawkowywania, nadwrażliwości na zawarte w nich ...

czytaj więcej
POKAŻ